Krachtenveld & positionering
Des te omvangrijker de verantwoordelijkheid, des te meer stakeholders om rekening mee te houden en des te zwaarder wegende belangen die kunnen conflicteren.
Het krachtenveld is complex, veranderlijk en veel loopt door elkaar. Nooit weet je wat je over het hoofd ziet en welke informatie ontbreekt. Toch moet je adequaat manoeuvreren en vaak supersnel.
Aanvullend in- en overzicht ontstaat als je een beetje tijd neemt om het krachtenveld rustig van de zijlijn te aanschouwen en te ervaren. Dan is voelbaar en zichtbaar waar het stroomt en waar het wringt, waar lacunes zijn en kunnen alternatieve mogelijkheden opduiken.
Door alles heen speelt natuurlijk jouw eigen positionering, als uitgangspositie behorend bij je functie en specifieke positie bij speciale onderwerpen. Steeds weer kan een kleine positieverschuiving een groot verschil maken voor het succes van jouw interventie.
Zinvol:
- bij het starten van een nieuwe functie of nieuw project
- bij ingewikkelde vraagstukken en belangrijke besluitvorming
- als processen spaaklopen
- als jouw positie versterking nodig heeft
- als periodieke check om valkuilen voor te zijn, automatisch piloot te vermijden en ongeziene kansen te ontdekken.
Voorbeelden
“Een directeur-eigenaar vertelt dat er gedoe is bij de toelevering en daarmee ook gedoe met zijn belangrijkste klant. Voorheen werkte hij bij de afdeling inkoop van deze klant. Vorig jaar is hij met een management buy-out eigenaar geworden.
Op tafel brengt hij het krachtenveld van leveranciers, afnemers, zijn bedrijf en zichzelf als directeur, driedimensionaal in beeld. Het landschap van dit vraagstuk is veelzeggend. Hijzelf ziet dat niet direct.
Met tegenzin staat hij op om dit landschap letterlijk vanuit een andere hoek te bekijken. En toch, direct bij zijn eerste blik verschiet zijn gezicht. Het kwartje valt.
Het is confronterend voor hem om te zien dat hij zich dicht bij zijn vroegere werkgever (nu klant) positioneert, met ruime afstand tot zijn huidige bedrijf. Hij concludeert dat zijn focus bij het leiden van zijn eigen bedrijf gaat liggen met gezond klantcontact en dus duidelijkheid bestaat over zijn eerste loyaliteit .“